Koncerty zespołu „Scholares Minores pro Musica Antiqua” i chóru „Szczygiełki” z Poniatowej w Watykanie i Rzymie

Gigantyczne przedsięwzięcie!

Koncerty zespołu „Scholares Minores pro Musica Antiqua” i chóru „Szczygiełki” z Poniatowej w Watykanie i Rzymie w ramach Obchodów Jubileuszu 35-lecia działalności Fundacji Jana Pawła II na świecie, w dniach: 17-27.X.2016.

Chór „Szczygiełki” i zespół „Scholares Minores pro Musica Antiqua” wyjechały do Włoch na zaproszenie Kardynała Stanisława Ryłko, Przewodniczącego Rady Administracyjnej Fundacji Jana Pawła II na Watykanie, do wzięcia udziału w uświetnianiu Obchodów 35-lecia działalności Fundacji Jana Pawła II na świecie. Program Jubileuszu, zakładający udział poniatowskich zespołów muzycznych w pięciu wydarzeniach Jubileuszowych, został zrealizowany w 100 %. Według miejscowego (watykańskiego) „informatora” był to pierwszy przypadek w historii występów chórów w Bazylice św. Piotra aby jeden chór (Szczygiełki) koncertował tam dwukrotnie w ciągu 4 dni (w czwartek i niedzielę). Msze św. na których występował nasz chór celebrowali najwyżsi hierarchowie Kościoła Polskiego – kardynał Stanisław Dziwisz, Kardynał Stanisław Ryłko oraz arcybiskup Stanisław Gądecki i nuncjuszem papieskim Józef Kowalczyk. W wyjeździe wzięło udział 44 osób.

I. Koncerty i oprawa muzyczna uroczystości religijnych

20.X.2016 – Oprawa muzyczna Mszy św. przy Grobie Jana Pawła II w Bazylice św. Piotra – transmisja przez Radio Watykan (godz.7:15). Główny celebrans: Abp Stanisław Gądecki w koncelebrze ze 100 kapłanami.
22.X.2016 – Oprawa muzyczna Mszy św. w kościele Beata Maria Vergine Immacolata w Rzymie w intencji Fundacji i jej dobroczyńców (godz. 12:00). Główny celebrans: Nuncjusz Papieski – Abp Józef Kowalczyk w koncelebrze, m. in. z Kardynałem Stanisławem Ryłko.
20.X.2016 – Koncert zespołu muzyki dawnej „Scholares Minores pro Musica Antiqua” w kościele p.w. Santa Maria in Vallicella aktualnie zwanego Chiesa Nuova w Rzymie (godz. 20:00). Podczas koncertu wykonane zostały następujące zabytki polskiej i światowej kultury muzycznej: „Alle psallite, alleluya” – Anonim -XIII w., „Congaudeant Catholici” – Anonim – Codex Calixtinus -1140?, „Benedicamus Domino” – Anonim -XIII w. , „Preambulum in d” – Anonim z Tabulatury Organowej Jana z Lublina -XVI w., „Quen a omagen da Virgen” – Alphonso X, El Sabio -XIII w., „Alleluja” – Mikołaj z Radomia XV w., „Kleszczmy rękoma” – Mikołaj Gomółka -XVI w., „Tanz” – Witzlav van Rügen – XIV w., „Rex” – Mikołaj z Krakowa -XVI w., „Danserye” – Tilman Susato – XVI w., „Echo” – Orlando di Lasso -XVI w., „Saltarello” – Anonim – XIV w., „Matona mia cara” – Orlando di Lasso – XVI w., „Kurant” – Michael Praetorius -XVI/XVII w., „Yapa Flauta” – Anonim -XVIII w., „Jesu spes mea” – Stanisław Sylwester Szarzyński -XVII w., „Cánite, Pláudite, exsultáte omnes” – Anonim –XVIII. Zespół „Scholares Minores pro Musica Antiqua” wystąpił w barwnych kostiumach z epoki grając na dawnych instrumentach, takich jak: viole da gamba, renesansowe i barokowe flety podłużne, konsort krunhornów, konsort cornamusów, rauschpfajfe, szałamaje, renesansowe fidele sopranowe, fidele altowe, skrzypce barokowe, chrotta, harfa gotycka, psalterium, lutnia renesansowa, instrumenty perkusyjne, skrzypce barokowe, obój, trąbka, organy. Koncert został wysłuchany został przez licznie zgromadzonych gości jubileuszowych, z Kardynałem Stanisławem Ryłko na czele, kardynałów i biskupów z Watykanu, Polski i Stanów Zjednoczonych, a także świeckich członków Fundacji z różnych kontynentów świata.
23.X.2016 – Oprawa muzyczna Mszy św. przy Grobie św. Piotra w Bazylice św. Piotra (godz. 9.00). Główny celebrans: Kardynał Stanisław Dziwisz w koncelebrze, m.in. z Nuncjuszem Papieskim Abp Józefem Kowalczykiem i Kardynałem Stanisławem Ryłko.
23.X.2016 –Anioł Pański na Placu św. Piotra w Watykanie.
23.X.2016 – Oprawa muzyczna Nabożeństwa w Kaplicy w Domu Polskim w Rzymie (godz. 17:00). Główny celebrans: Kardynał Stanisław Ryłko, w koncelebrze, m.in. z Kardynałem Stanisławem Dziwiszem i Nuncjuszem Papieskim Abp Józefem Kowalczykiem. Podczas ww. uroczystości religijnych chór Szczygiełki i zespół Scholares Minores pro Musica Antiqua wykonali następujące kompozycje sakralne: “In te Domine speravi“ – Josquin dés Prés (1440–1521), “Ach, mój Niebieski Panie” – Wacław z Szamotuł (1526–1560), “Nieście chwałę Mocarze” – Mikołaj Gomółka (1535–1609), “Jesu spes mea” – Stanisław Sylwester Szarzyński (XVII/XVIII w.), “Cantate Domine – Georg Friedrich Händel (1685–1759), “Missa brevis “– Léo Delibes (1836–1891), “Laudate Pueri”, op. 39 – Felix Mendelssohn (1809–1847), “Ave Maria (Angelus Domini)” – Franz Xaver Biebl (1906–2001), “Barka” – arr. Joanna Garbacz (u. 1979), “I will sing with the spirit” – John Milford Rutter (u. 1945), “Alleluja” – Paweł Bębenek (u. 1972), “Misericordias Domini” – Henryk Jan Botor (u. 1960), Psalm 34 – Paweł Bębenek (u. 1972), “Życie jest chwilą” – Paweł Bębenek (u. 1972).

 

II. Inne działania artystyczne poniatowskich zespołów

Dodatkowo, krótkie koncerty prezentujące głównie muzykę sakralną, zostały wykonane przez poniatowskie zespoły podczas zwiedzania zabytków kultury włoskich, takich jak: Katakumby św. Sebastiana w Rzymie (jedyne w których zachowała się Bazylika), Bazylika św. Marka i Plac św. Marka w Wenecji, Bazylika św. Justyny i Bazylika św. Antoniego w Padwie, Opactwie Benedyktynów na Monte Cassino, Klasztor Sióstr Augustynek i Kościół św. Rity w Cascia, Bazylika św. Clary, Kościół Chiesa Nuova i Bazylika św. Franciszka w Asyżu, Basilica di San Domenico (z relikwiami św. Katarzyny) w Sienie, wszędzie wzbudzając wielki aplauz i uznanie dla polskich młodych wykonawców. Dodać należy, że polskie dzieci i młodzież zachwyciła swoim kulturalnym zachowaniem właścicieli hoteli, restauracji i barów, w których poniatowskie zespoły nocowały i jadły, o czym wielokrotnie mówiono na forum publicznym. Członkowie zespołów oddali również hołd polskim bohaterom na Cmentarz Wojskowy na Monte Cassino poprzez wykonanie kilku polskich pieśni patriotycznych, zapalenie zniczy i złożenie przywiezionych kwiatów z Polski. Ponadto, członkowie chóru „Szczygiełki” i zespołu „Scholares Minores pro Musica Antiqua, wzięli udział w dwóch spotkaniach z Polonią z Kanady i Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej (22 i 23.X.2016), podczas których zaprezentowały polskie kompozycje wokalne, wzbudzając ogromne zainteresowanie, nieznaną szerzej, polską dawną muzyką chóralną. Wydaje się, że można stwierdzić, iż wyjazd i koncerty poniatowskich zespołów spełniły wszystkie oczekiwana uczestników i organizatorów Jubileuszu będąc zarazem znakomitą promocją polskiej kultury.

Poniatowa, 31.X.2016

Prezentujemy kilka fotografii dokumentujących nasz wyjazd: